• júl : 12 : 2018 - A Focus Bikes – Limit Change Point Mountainbike XCO Országos Bajnokság
  • aug : 7 : 2016 - Bükk maraton
  • júl : 16 : 2016 - XCO Magyar Bajnokság – Csömör
  • júl : 3 : 2016 - Duna maraton
  • jún : 11 : 2016 - Crosskovácsi maraton

Rendhagyó módon, most nem egy versenyleírás következik, hanem egy szinte retro bringa építésének története!

Valamikor idén tavasszal kezdődött. Ülünk Csabával a Bringaexpo KTM standján és épp mutatom neki fotón, hogy mit vettem előző nap egy internetes oldalon: egy KTM Life Cross Cro-Mo acélvázat, villával, stucnival, kormánycsapággyal. A tervem az volt, hogy a már kb ötször hegesztett melós MTB bringám vázát lecserélem erre. Az eladó szerint 559-es kerék volt benne, de Csaba gyanakvóan nézett rám és azt mondta, hogy abban az időben a KTM még csak kizárólag trekking bringákat gyártott. Neki lett igaza…hiába, az évek és a rutin…

Másnap megjött a váz és belepróbáltam az erre a célra szánt mtb kerekemet, ami 559-es volt, és tényleg trekking váz volt. Nem volt mit tenni, koncepciót váltottam…
Miután a melós gépben sokadjára adta meg magát a hátsó menetes agy, és az első felnit is már életveszélyesre fékeztem, betettem a már említett új kazettás hátsó kereket, illetve egy használtan vett jó állapotú első kereket. Egy komplett hajtáslánc cserét is eszközöltem, így ismét üzemképes lett viszonylag hosszú időre az öreg málhás paripa.
Régóta dédelgetett álmom lebegett a szemem előtt. Építek egy könnyű kis suhanós gépet, amivel „letolom” az aszfaltról országútis sporttársaimat. Mindig is bosszantott, hogy amikor én már elváltottam az edzőgépen a 48-11-et, nekik még volt legalább két-három áttétel…
Nekiláttam az alkatrészek keresgélésének. A cél egy tripla országúti hajtóműves, egyenes kormányos „lopakodó” volt, amit manapság inkább fittness bringának hívnak.
Szintén egy internetes oldalon találtam Shimano105-ös octalinkes 30-42-52-es hajtóművet. A hátsó sorral nem akartam sokat variálni, a terv egy 7-es 11-28-as volt, amivel bőven jó vagyok mindenütt, és mivel a másik két bicajon is ezek vannak, így mindig van csereopció, ha valami elkopik. HG30-as sor egy PC-38-as Sram lánccal már nagyon bevált olcsó és strapabíró párosítás, ezért ezen nem is változtattam.

A hátsó váltót Csabától kaptam, egy használt 1994-es RD MC-11 Alivio volt. Kis generál és máris tökéletesen működött, még egy berohadt bowdenvéget is kioperáltam az állítócsavarjából.
Mivel korhű próbáltam lenni, ezért canti fékeket kerestem, de a legfőbb indok az volt, hogy egy 93-as Apse fékkar párom már volt, még az elején említett melós bringám fénykorából, amin azóta már V-fék van. Megint internet, és már jött is egy Tektro Oryx Papp Dénes kollégától szintén használtan. Persze ha már kedvenc budai boltomban járok, szétnéztem és Noé kolléga adott is rögtön egy komplett kerékszettett. 622×18-as Alexrims szimplafalú, de erősített felnikkel Shimano 400CX agyakkal! Tökéletes! Régi, de örök darab, igaz csak 7-es kazetta megy fel rá, de mivel ezt szerettem volna eredetileg is, nem zavart, sőt…
Volt még egy hiányzó, de nagyon fontos alkatrész a hajtásból, ez pedig a monoblokk volt a 105-ös tripla hajtóműhöz. Ezen nem akartam spórolni, mindenképp egy újat kerestem, de szerencsére az egyik dobozból ez is előkerült!

Gyorsan lett gumi is egy másik bolt akciós tételeiből, két 622×37-es Sport Contact feszít már 6 bar nyomással azóta az új kerekeken, és mivel defektvédelmes, ezért egyszerű butyl Panaracer belsőket vettem hozzá, a lényeg, hogy ne kerüljön sokba.
Ezután kicsit megtorpant a project átmeneti költségvetési hiány miatt, de legalább elmerülhettem az országúti dupla-tripla hajtómű és ”egyeneskormányos” váltókarok kompatibilitási problémáiban. Kiderült ugyanis, hogy az outi váltók más bowden mennyiséget húznak, ezért ugrott az olcsó mtb váltókarok opciója. A hátsó váltóhoz biztosan jó volt egy 7-es mtb rapidfire, ez nem is volt gond, az első annál inkább. Mivel a 105-ös tripla hajtóművem 9-es rendszerekhez lett tervezve, ezért az első váltónak is tudnia kellett ezt, illetve még két dolgot! 30-42-52 tányérokhoz 22 fognyi kapacitást, és 52-es nagytányér méretet. Ennél bonyolultabb mátrix már nem is létezhet. Internetes webáruházas kolléga is rágta magát egy hónapig, mire megtalálta, de végül sikerült egy Shimano szérián kívüli első váltót találni egy hozzá való karral, így a váltás is összeállt végre!
A bowdenezésben szintén Csaba segített, gyorsan kitaláltuk az ideális vonalvezetést, és már működtek is a fékek és a váltók. Előkerült még egy KTM matricaszett is a raktárból, igazán visszafogottan elegáns dísze lett a váznak!
Kiegészítők terén inkább a szín dominált és persze, hogy minél olcsóbb legyen. A kormányt és a markolatot meglepetésemre az egyik szupermarketben találtam meg ”akciósan”. Lila színű a kutyának sem kellett.

A nyeregcső már egy nehezebb téma volt, de a harmadik bringaboltban találtam egy egyébként mindenféle méretet gyártó Zoggie típust. A kulacstartó szintén egy ”véletlen épp benéztem” egy bringaboltba történet volt, aranyszínű, így illeszkedett a minőségvizsgálati matricához.
Nyereg bátyámék névnapi ajándéka volt, ahogyan a kormánycsapágy is. Sajnos az eredeti Deore XT-t ki kellett cserélnem, mert csúnyán beverődött a felső kónusz (biztosan a sok karbantartás miatt…). Internetes nyomozásom során kiderítettem, hogy ez egy 1990-93 között gyártott alkatrész volt, tehát a bringaváz 16-19 évesre tehető! Nem egy mai csirke!
A próbautakon kiderült, hogy megnyúlt a homlokcső a csészéknél, ez is indokolta a cserét.
A ritka méret miatt kicsit nehéz volt jót találni, de végül egy BBB ipari csapágyas, menetes, 1”-os került be, némi csapágyragasztóval rögzítve a helyén, hogy biztosan ne mocorogjon. Miután bátyóval installáltuk az új csapágyat, a megmaradt ragasztóval feltettük az eredeti homlokcsődíszt is, így már semmi sem hiányzott a gépről!
Utolsó darabként Csaba meglepett egy pár Tranz-X kormányvéggel, LILA színben!!! Kb. 10 éve pihent már a szekrényében, de nagyon ütősen mutatnak! Először nagyon tetszett a gép szarvak nélkül, de most zavarba jöttem, ezek láttán. Mindenképpen fel kell tennem. Korábban gondoltam, hogy felteszek rá egy triatlonkormányt állandóra, hogy igazi ”gyorsasági alázógép” legyen, de az csak alkalmi lesz ezek után.
A végére sikerült egy jó kis aszfaltbetyár gépet összerakni, ami teljesen az elképzeléseim szerint készült el. Kiváló lesz aszfaltos edzésekhez, talán télre is, ha sikerül találnom kis vékony sárvédőket lilában! Bordás gumikkal még akár cyclocross versenyre is alkalmas lehet, de persze csak amatőr szinten, mert ott a görbe kormány a kötelező. Igazi élményforrás egy ilyen bicaj, teljesítményorientált montisoknak főként, akiket edzőgépként a súly nem igazán érdekel, de elsősorban az egyenes kormányt preferálják!
Ha esetleg jön egy motivációs vagy hangulati hullámvölgy, rápattanok, az elején szenvedek picit, de mire hazaérek, fülig ér a szám és le sem akarok szállni róla. Úgy érzem, hogy akárhova el tudnék tekerni vele. Minden tökéletesen működik, már a geometriai finomhangolás is megtörtént, csak tekerni kell, vagy néha azt sem, mert egy igazi ”lopakodó” lett belőle!

A technokrata olvasóknak pedig álljon itt egy alkatrészlista ár és súlyadattal kiegészítve.

  • váz: KTM Life Cross Mannesmann Cro-Mo csövekkel 48-as méretben, eredeti homlokcső dísszel, középcsapágy alatti műanyag bowdenvezetővel, antracit fekete (7e)
  • villa: Cro-Mo acél, nyakán made is Japan felirattal, sötétlila (vázzal jött)
  • kormánycsapágy: eredetileg Shimano HP-M735 Deore XT volt (vázzal jött),
    helyette BBB BHP-15 lett, 1” ipari csapágyas 30,2/26,4/22,2mm méretben (5,2e)
  • kormány: noname alu, lila (2e)
  • markolat: noname lila, parafa minta utánzattal (kormánnyal)
  • stucni: eredeti alu, lila (vázzal jött)
  • szarvak: Tranz-X alu, lila a tuti extra (ajándék Csabától)
  • hajtómű: Shimano 105 octalink 30-42-52 FC-5505 170 mm-es (12,5e)
  • monoblokk: eredetileg egy golyós négyszöges Cro-Mo Shimano volt benne de kicseréltem, 105-ös Shimano BB-5500 118,5mm
  • tengely: 45mm lánctávolsággal (8,8e)
  • sor: HG-30 7-es kazettás 11-28 (2,5e)
  • lánc: Sram PC-38 (1,8e)
  • első váltó: Tiagra FD-R443 bilincses 31,8-ról 28,6-ra szűkítve (6,7e)
  • hátsó váltó: 1994-es használt RD MC-11 Alivio Csabától
  • első váltókar: Tiagra egyenes kormányhoz SL-R441 (8e)
  • hátsó váltókar: 1998-as Alivio SL-MC40 7 sebességhez (2,3e)
  • bowdenezés: a soproni KTM boltban összerakva (0,5e)
  • nyeregcső: Zoggie 350×26,4mm (2,4e)
  • nyeregcső bilincs: egy szép 8-as imbuszcsavar anyával bátyó szerelőládájából
  • nyereg: Selle K2 Energy igazán „eredeti design” festéssel névnapi ajándék bátyóéktól
  • kulacstartók: noname alu arany színben (1e)
  • kerekek: Alexrims MX18 622×18-as szimplafalú 36 lyukas, Shimano 400CX agyakkal, FH-C040 és HB-C400 1994-es évjárat körüliek (12e)
  • gumik: Michelin felniszalag, Panaracer belsők, Conti Sport Contact 622×37 (5e)
  • fékek: Tektro Oryx canti, cserélhető betétes, állítható rugóerővel, fullos darab V-fékeket megszégyenítő fékerővel (2,5e)
  • fékkarok: Apse canti, mindene fém, masszív darab (meglévő)
  • pedál: most egy használt Egg Beater a másik bringáról
  • Súly: 12,5 kg körül pedállal
  • Ár: mindenféle segítséggel 80 ezerből kijött, szinte minden új a vázon és néhány örökéletű alkatrészen kívül.

Rettegjetek aszfaltbetyárok, mert jövök az öreg vassal!!!

KakLac

Ui: már a lila sárvédő is megvan …!!!

Időközben egy cseszneki tájékozódási versenyen éles bevetésre került a gép, kapásból egy első helyre gurulva.

Categories: Egyéb

Comments are closed.

Video

A Focus Bikes –...

Posted on júl - 12 - 2018

Hozzászólások kikapcsolva

V. MTB verseny

Posted on aug - 30 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

Bükk maraton

Posted on aug - 7 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

XCO Magyar Bajnokság –...

Posted on júl - 16 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

Duna maraton

Posted on júl - 3 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

Szilvásvárad Maraton

Posted on máj - 27 - 2008

Hozzászólások kikapcsolva

Időfutam Országos Bajnokság

Posted on jún - 27 - 2012

Hozzászólások kikapcsolva

Mindig van még honnan...

Posted on júl - 29 - 2015

Hozzászólások kikapcsolva

Egy küzdelmes OB a...

Posted on aug - 5 - 2012

Hozzászólások kikapcsolva

Ring24, amikor egy mountainbiker...

Posted on júl - 13 - 2015

Hozzászólások kikapcsolva

TÁMOGATÓINK