• júl : 12 : 2018 - A Focus Bikes – Limit Change Point Mountainbike XCO Országos Bajnokság
  • aug : 7 : 2016 - Bükk maraton
  • júl : 16 : 2016 - XCO Magyar Bajnokság – Csömör
  • júl : 3 : 2016 - Duna maraton
  • jún : 11 : 2016 - Crosskovácsi maraton

2. RÉSZ
AZ ESZKÖZÖK

Cikksorozatom (I. rész) következő részében lássuk azoknak az eszközöknek a bemutatását, melyek a felkészülésben segítenek!
Tavaly ősszel történt, mikor egy munkakapcsolatból egyszer csak szponzoráció kerekedett, de nem is akármilyen. Szigethi Zoli a GIRA magyarországi képviseletének vezetője azzal keresett meg, hogy szeretné, ha kipróbálnám pár termékét, amit most kezdett el forgalmazni. Zolit jól ismerem, mérnökként mindig rendszerben gondolkodik és ezt most is hűen követte. Mivel intelligens épületfelügyelettel foglalkozik, mi sem volt természetesebb annál, hogy a bringájára is telepítsen egy olyan rendszert, amivel mindent képes monitorozni.
A már említett amerikai cég (https://www.sariscyclinggroup.com/) egy komplett szegmenst lefed a bringaszállítástól, egészen a teljesítménymérésig. Amikor megkaptam életem első professzionális görgőjét és a hozzá tartozó kerékpáros computert, lényegében az volt, ami megadta a kezdő lökést ahhoz, hogy elinduljak a 24H EB-n.
Most szeretném bemutatni pár szóban azokat a típusokat, melyeket használok. Ezek mindegyike a Bringaexpon is látható, kipróbálható volt. Saját tapasztalatokról (jó-rossz) egyaránt írok, mivel most nem egy fizetett hirdetésről beszélünk, hanem tényleges használatról. Ha valakit ennél mélyebben érdekelnek bizonyos dolgok, bátran keressetek és kérdezzetek! :)
A Power Beam Pro Trainer görgő az egyik csúcsmodell és ebből fakadóan a képességei is rendkívüliek. Mindenképpen javasolt hozzá beszerezni egy Power Tap Joule GPS+ computert, de ha valakinek ANT+ kompatibilis eszköze van, azzal is használható. A teljességhez hozzátartozik még a Power Agent szoftver is, amivel USB porton keresztül letölthetők az adatok a computerből. Mivel wattmérős a görgő, ezért kell neki 220 voltos csatlakozás is, hiszen csak így tudja fékezni a beállított értékre az ellenállást és itt a lényeg! Mindezt annyira finoman és átmenet nélkül teszi, hogy észre sem lehet venni.
A szoftveren megírható (kb egy pár soros excel tábla) a napi edzésprogram. Beírjuk a watt célértéket és az időtartamot, majd átmentjük a computerre. A görgőt minden használat előtt célszerű kalibrálni, hogy minél pontosabb legyen a mérés. A kazánházi edzéseim alkalmával tapasztaltam, hogy a hőmérséklet ingadozás, hatással van a görgőre is. Nem mindegy neki, hogy 17, vagy 23 fok van a szobában. A bemelegítő tekerés után, a résztávok előtt, ha megint kalibrálunk egyet, akkor biztosak lehetünk a jó mérésben. Ha hagyjuk a kiindulási kalibrációt, akkor 10-20 watt is lehet az eltérés. Ez igazából minden görgőmárkára igaz egyébként…
Célszerű beszerezni spéci görgőzős gumit, mert az egyrészt sokkal jobban tapad (nem csúszik meg a görgő), másrészt csendesebb is. Én hagyományos aszfaltos gumival használtam. Célszerű mindig ugyanazt a gumit feltenni tisztán és ugyanazt a keréknyomást használni. Mivel a súrlódást állító tekerő racsnis, a rászorítás mértéke konstans.
Természetesen vezeték nélküli sebesség, pedálfordulat szenzorok is vannak, illetve a klasszikus mellkaspánt a pulzusméréshez. Utóbbi képes wattot is mérni, ha épp nem görgő, vagy wattmérős hátsó agyról jön az infó.
Egy tipikus 250 wattos edzésnél is célszerű olyan áttételt választani, ahol legalább 35-40 km/h a sebesség. E felett pedig már inkább 50 km/h, vagy magasabb áttételt kapcsoljunk. Ennek az oka, hogy mivel ez a görgő súrlódással adja át az ellenállást, folyamatosan fékezi a gumit. Ha nincs kellően beforgatva a lendkerék, akkor (főleg a hagyományos gumival) többször megcsúszik az alacsony fordulaton és egy idő után annyira lefékez (a gumicsúszás tulajdonképpen hiba a görgő értelmezésében), hogy lefulladhatsz tekerés közben. Mindez azonban egy nagy áttétellel megoldható. Nem kell aggódni a pedálfordulat miatt, mivel szinte bármilyen pedálfordulathoz hozzáigazítja a watt célértéket és mindezt fokozatmentesen teszi! 250 watton tekerhetsz ugyanabban a sebességi fokozatban 80-as, vagy 115-ös fordulaton is, a görgő minden esetben ugyanúgy 250 wattot „húz” hátul.
Van pár kiegészítő, amivel még jobb lehet a használat, ilyen a gumiszőnyeg, vagy az első kerék alátét. Előbbi meggátolja az izzadság beszívódását a padlóburkolatba, utóbbi pedig kiküszöböli a hátsó kerék megemelésével járó szintkülönbséget (http://www.cycleops.com/catalog/accessory)
Az előre beállított edzésprogramban az a jó, hogy nem lehet „sumákolni”, mivel edzés közben nem módosíthatóak az értékek, maximum átugorhatók az egyes etapok. Ha kicsit szabadabban akarunk tekerni, vagy például azonos pulzus tartása mellett akarjuk látni, hogy edzés végére mennyit fáradtunk, akkor lehetőség van arra is, hogy manuálisan adagoljuk az ellenállást. Erre 10 wattos lépcsőkben van mód. Állítás után itt is fokozatmentesen húzza rá a görgő az ellenállást.
Beprogramozható egy komplett lépcsőteszt is akár, de lehetőség van az un. frekvenciapiramisra is. Utóbbinál célszerű manual slope (kézi lejtés megadása) módba váltani. Az volt ugyanis a tapasztalatom, hogy egy 130 wattos ellenállásnál 150-es pedálfordulaton már nem tudta lekövetni a computer a görgőt. Viszont, ha manual slope-ot választunk, akkor fokozatosan húzza rá az erőt, minél nagyobb fordulaton tekerünk és hibamentesen jönnek az adatok.
Szabadtéri edzésnél MTB wattmérős hátsó agyat használok (http://www.powertap.com/product/powertap-disc-hub) melyet ugyanúgy össze kell párosítani a computerrel, mint bármelyik görgőt, vagy szenzort. A mellkaspánttal összevetve sokkal precízebb értékeket ad, ami érthető, hiszen a pánt a pulzus mozgása alapján próbálja lekövetni a leadott teljesítményt, ami köztudottan késve „jelzi”, követi a terhelésváltozást. Mivel a hátsó agy mér, így a letöltött adatokból akár a hajtáshatékonyság is levezethető az edző által.
A computer GPS alapon működik, így letöltéskor rögtön láthatjuk alatta a térképet (pld Stravara feltöltve), illetve megnézhetjük a sebesség, pedálfordulat, watt, pulzus görbéket is egyidejűleg. A lementett adatot napi szinten küldöm az edzőnek, aki ezeket kielemezve állítja össze a következő heti programot. (https://www.strava.com/activities/286761542) A mellkaspántot minden edzés után érdemes kimosni (egy zokniba rakva akár gépben is…), mert a sós izzadtság miatt téves mérés is előfordul. Ilyenkor vagy leesik, vagy nagyon kileng a pulzus, mint a fent linkelt példán is látszik. Ez szintén egy tipikus jelenség a pántoknál…
Mivel már 8 órás edzéseim is vannak (https://www.strava.com/activities/293016494) , hamar a computer akkukapacitásának végére értem. A GPS nagyon szívja az erejét, ezért kb 6 óra az, amit még elbír egy töltéssel (USB adatkábelen tölthető akár gépről is). A legutóbbi 10 órás versenyen viszont leteszteltem egy kis külső akksival, amit a letöltő kábellel rákötve az órára szinte korlátlan mennyiségű energiát nyertem a computer számára. Aki hasonlóan hosszút teker, érdemes egy ilyenre beruházni!
Ezek az eszközök nem olcsóak, nekem sem lennének, ha nem támogatásként kaptam volna őket, viszont úgy gondolom, hogy a hatékony edzéshez és főleg az edzéstervezéshez, edzővel történő kommunikációhoz elengedhetetlenek. Persze vannak alacsonyabb képességű típusok is, mindenkinek az céljaihoz mérten ki kell választania, hogy melyiket érdemes megvennie.
Fontos elem még a bringatartó is, amit már majd egy éve használunk a csapatban. Három típust kaptunk, de a teljes paletta itt megtekinthető: http://sarisrack.hu/
A vonóhorgos verziókat kifejezetten szeretjük, mivel a váz érintése nélkül akár 3 bringa is felfér és közben belül gazdaságosan utazunk :) Másik nagy kedvenc a Gran Fondo, ami nem takarja ki a rendszámot és a világítást, ezért külön kiegészítő lámpa sor nélkül is használható.
Táplálék kiegészítők
Az edzéseknek természetesen van egy másik oldala is, ez pedig a regenerálódás, pihenés. Olyan ez, mint a zenében a szünet, ami szintén egy hang. Ilyenkor kompenzál a szervezet és próbál felkészülni a következő edzésre, stresszre. Nagyon nem mindegy, hogy mennyi ez a regenerálódási idő. Mikor elkezdtem az edzéseket, pár hét után nálam is jött az egyik izomlázból a másikba esés esete. Ilyenkor jó az edző (Szöllőssy Isván http://edzo.info.hu/) aki abban is segít, hogy milyen táplálék kiegészítőket érdemes használni.
Mivel én soha nem szedtem ilyeneket, alapvetően ellenálltam, de aztán kipróbáltam és láttam, hogy sokkal hamarabb regenerálódtam. El kellett jutnom odáig fejben, hogy az a mennyiség, amit most a felkészülés alatt tekerek, már jóval több, mint egy normál igénybevétel. Ha nem szeretném kinyírni a szervezetemet rövid úton, akkor segíteni kell neki, hogy alkalmazkodjon ehhez a terheléshez. Ebben nagyon jó segítség a Biotech termékei, amit Benjo-n keresztül szerzek be.
Elsősorban aminosavakat (BCAA, Glutamin) használok, de fontos még a multivitamin és a vas is, mivel kicsit alacsony a hematokrit szintem. A legutóbbi 10 órás előtt ittam még Arginint, ami szintén jó hatással volt a könnyű lábakra.
Edzés közben, után ugyancsak hasznos az izotóniás italok alkalmazása. Nálam eddig a HIGH5 vált be a legjobban. A géljeit kifejezetten szeretem és a gyomrom is egész jól tolerálja. A „sima” Energy Source nagyon jó alap, de a hosszú igénybetételeknél már jól jön az elektrolitos vagy a 4:1-es izo. Utóbbiban már fehérje is van, viszont ezt óvatosan kell használni (nekem legalábbis), mert ha sokat viszek be, akkor a gyomrom hamar elkészül. Lacival beszélgettünk nemrég a tapasztalatokról és akkor ő azt javasolta, hogy próbáljam ki az almalevet, akár úgy is, hogy abba keverek gélt. Jelentem az almalé-meggy kiváló izotóniás ital! :) Marcaliban legalább 3-4 kulaccsal benyomtam. Kellemesen savanyú és hamar regenerálja a gyomrot. Az első 4-5 órányi izotóniás ital után már váltanom kellett nekem is és ekkor jött az alma-meggylé, majd utána a BCAA Shot, ami szintén savanyú, de jóval koncentráltabb. Ezzel a gyümölcsleves „átvezetéssel” nem volt olyan durva az ízváltás. Megint egy hasznos tapasztalat az EB-re!
Alapigazság az, hogy MINDENT edzésen/edzőversenyen ki kell próbálni, mielőtt élesben mész! Ha erre odafigyelsz, nem érhet meglepetés. Mivel egy ilyen hosszú versenyen, mint a 24H rengeteg változó van, csak így lehet csökkenteni és vagy irányítani azokat!
Következő beszámolóm már a hétvégi marcali 10H versenyről szól, addig is jó tekerést mindenkinek!
Hajrá
KakLac
Herr Hahn Solo :)

Categories: Egyéb, futószalag, Hí­rek

Comments are closed.

Video

A Focus Bikes –...

Posted on júl - 12 - 2018

Hozzászólások kikapcsolva

V. MTB verseny

Posted on aug - 30 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

Bükk maraton

Posted on aug - 7 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

XCO Magyar Bajnokság –...

Posted on júl - 16 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

Duna maraton

Posted on júl - 3 - 2016

Hozzászólások kikapcsolva

Crosskovácsi 2012 – Az...

Posted on jún - 16 - 2012

Hozzászólások kikapcsolva

Aszfaltbetyár

Posted on okt - 10 - 2008

Hozzászólások kikapcsolva

Szilvásvárad Maraton

Posted on jún - 1 - 2010

Hozzászólások kikapcsolva

2013 MTB Díjkiosztó Gála

Posted on jan - 3 - 2014

Hozzászólások kikapcsolva

Amikor kimarad egy verseny…

Posted on máj - 25 - 2010

Hozzászólások kikapcsolva

TÁMOGATÓINK